Dynamiczny rozwój polskich firm transportowych i spedycyjnych sprawił, że zdominowały one europejski rynek przewozowy. Gdzie rodzimi kierowcy jeżdżą najczęściej? Jakie są najpopularniejsze kierunki wykonywanych transportów?
Spedycja do Niemiec
Niemcy to najważniejszy partner handlowy Polski. Wielu rodzimych przedsiębiorców wysyła tam swoje towary. Nic więc dziwnego, że jest to kierunek, który dominuje w zestawieniach firm spedycyjnych. O czym należy pamiętać, organizując transport ładunek do Niemiec?
Przede wszystkim o skrupulatności niemieckiej służby lokalnej, która kontroluje transport powyżej 3,5 tony. BAG, czyli Niemiecka Inspekcja Transportu Drogowego, słynie m.in. z dokładnego sprawdzania wskazań tachografów. Co więcej, firma spedycyjna ma obowiązek zgłosić kierowcę jako pracownika delegowanego. Koniecznością jest także zarejestrowanie momentu przekroczenia granicy.
Co ważne, w Niemczech funkcjonuje również wymóg wyliczania i wypłacania niemieckiej płacy minimalnej.
Usługi spedycyjne do Czech
Polskie firmy spedycyjne organizują również sporo transportów do Czech. Nasi południowi sąsiedzi wymagają od kierowcy przetłumaczonych na język czeski dokumentów – egzemplarza umowy oraz zaświadczenia (A1) potwierdzającego objęcie ubezpieczeniem społecznym w Polsce. Brak dokumentów może skutkować nałożeniem grzywny.
Co więcej, na pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 tony nałożono opłatę drogową – myto. Żeby ją uiścić, na pokładzie musi znajdować się specjalne urządzenie elektroniczne, dzięki któremu myto jest pobierane automatycznie po przejechaniu przez bramkę kontrolną. Kierowca nie może również zapomnieć o nabyciu winiety. Można ją kupić przez internet, w punktach pocztowych i na większych stacjach benzynowych.
Spedycja do Wielkiej Brytanii
Wielka Brytania to kolejny kraj, do którego z Polski wysyła się wiele ładunków. Brexit stał się jednak źródłem niepewności w branży TSL. Państwa Unii Europejskiej, w tym także Polska, musiały wynegocjować nowe warunki przewozu towarów. Zgodnie z najnowszymi ustaleniami, polscy przewoźnicy mogą wykonywać transporty do Wielkiej Brytanii bez ograniczeń – na podstawie licencji wspólnotowej. Co jednak ważne, wpis z licencji kierowca powinien mieć przy sobie.
Ponadto, Wielka Brytania zobowiązała się do uznawania dokumentów dotychczas wymaganych przy wykonywaniu transportu. Wraz z nadejściem 2021 roku wróciły jednak kontrole graniczne. Obowiązują także nowe procedury celne i fitosanitarne. Kierowcy liczyć muszą się również z nowymi zasadami organizacji ruchu na granicy między Wielką Brytanią a Unią Europejską.
Przewóz towarów do Francji
Kolejnym kierunkiem, do którego polskie firmy spedycyjne często wysyłają ładunki, jest Francja. W tym przypadku, podobnie jak w Niemczech, obowiązuje wymóg naliczania i wypłacania francuskiej płacy minimalnej. Ponadto, kierowca musi mieć przy sobie przetłumaczone na język francuski dokumenty, takie jak zaświadczenie o delegowaniu, umowa o pracę oraz zaświadczenie o podleganiu pod ubezpieczenie społeczne w Polsce.
Kierowcy muszą także mieć na uwadze restrykcyjne przepisy dotyczący korzystania z telefonów komórkowych podczas jazdy. Wedle francuskiego prawa, kierowca może używać telefonu tylko na postoju na parkingu, i to z wyłączonym silnikiem.
Spedycja międzynarodowa – pozostałe kraje
Jak wcześniej wspomniano, polskie firmy spedycyjne i transportowe zdominowały rynek przewozów w Europie. Powyższa lista krajów wskazuje najpopularniejsze kierunki wykonywanych transportów. Stanowi jednak tylko wycinek obszernej działalności. Przedsiębiorstwa z Polski wożą towary m.in. do Holandii, Belgii, Danii, Hiszpanii, Włoch, a także Szwajcarii.
Polskie firmy spedycyjne organizują również transporty ładunków na Białoruś, Ukrainę i do Rosji. Z roku na rok zwiększa się również liczba przewozów drogowych z i do Chin. Czy mają one szansę stać się alternatywą dla innych form transportu? Czas pokaże. Nadal jednak są to kosztowne przedsięwzięcia, którym trudno konkurować z przewozami kolejowymi.