Obecność na portalach społecznościowych już dawna przestała być alternatywą lub uzupełnieniem podstawowych działań marketingowych realizowanych w sieci. Obecnie to niemal konieczność, zwłaszcza dla firm, które chcą mieć stały kontakt ze swoimi klientami. Jest to też sposób na budowanie świadomości marki, a także tworzenie pozytywnego wizerunku. Tym wszystkim (i nie tylko) zajmuje się social media marketing.
Powiedzenie „jeśli nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz” w ostatnich kilku latach było używane tak często, że wiele osób reaguje na nie wręcz alergicznie. Trudno jednak odmówić mu prawdziwości. Tak po prostu jest – bagatelizowanie mediów społecznościowych (nie tylko FB) prowadzi bowiem do znacznego zawężenia grupy docelowej, do której jesteśmy w stanie dotrzeć. W ten sposób pozbywamy się również przydatnego narzędzia służącego do interakcji z odbiorcami i reagowania na uzyskiwane od nich informacje.
Co to jest social media marketing?
Jeżeli więc nie chcemy stracić wszystkich korzyści, jakie dają nam media społecznościowe, warto zainteresować się sposobami ich „obsługi”. Tym właśnie zajmuje się właśnie social media marketing. To zestaw działań marketingowych, które skupiają się na wygenerowaniu dodatkowego ruchu na docelowej stronie internetowej poprzez wykorzystanie najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Służą one też do budowania wizerunku firmy, interakcji z klientami, a także zachęcania ich do współtworzenia przekazu. Z reguły są to:
- Facebook,
- Twitter,
- YouTube,
- Instagram,
- Linkedin.
Do tego dodać możemy również te mniej oczywiste, takie jak Reddit, Pinterest czy też Tumblr. Firmy zainteresowane ekspansją na rynku azjatyckim powinny natomiast zainteresować się serwisami chińskimi, zwłaszcza Qzone i Weibo.
Na czym polega promocja w social mediach?
Wiemy już, o czym dokładnie mówimy. Teraz przydałoby się wspomnieć co nieco o konkretnych strategiach, z jakimi związany jest marketing internetowy w tym właśnie wydaniu. Zanim jednak do tego dojdziemy, małe wtrącenie.
Jak wspomnieliśmy, promocja z użyciem portali społecznościowych ma na celu między innymi zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Nie jest to jednak równoznaczne z pozycjonowaniem strony. Serwisy takie jak Facebook czy Twitter nie wpływają bezpośrednio na pozycję witryny w wyszukiwarkach internetowych. Robią to pośrednio – właśnie poprzez zachęcenie odbiorców do wejścia na stronę.
Co możemy zrobić, aby uzyskać taki efekt? Niezbędny będzie oczywiście odpowiedni przekaz. Najczęściej jest on realizowany na zasadach marketingu wirusowego, w ramach którego treści przekazywane są dalej przez ich odbiorców. Żeby coś takiego osiągnąć, niezbędna jest stała aktywność i ogromne zainteresowanie osób, które zajmują się prowadzeniem firmowego profilu. Wrzucenie postu raz na kilka dni nie wystarczy, by uaktywnić odbiorców i zachęcić ich do właściwej reakcji.
Z tego właśnie powodu warto zlecić to specjalistom. Realizowana przez nich strategia promocyjna w ramach social media marketingu najczęściej skupia się na następujących kwestiach.
- Stworzenie profilów firmowych w serwisach z największym potencjałem promocyjnym – agencja kreatywna, której zlecamy działania promocyjne, musi wybrać te serwisy, które pozwolą dotrzeć do jak największej grupy odbiorców.
- Plan publikacji treści – muszą one być zgodne z profilem firmy, a także na tyle atrakcyjne, by wywoływały odpowiednie reakcje. W tym planie powinien pojawić się również harmonogram komunikacji.
- Interakcja z odbiorcami – jest to absolutna konieczność. Bez tego trudno liczyć na to, że potencjalni klienci zainteresują się naszą firmą.
- Akcje promocyjne – wszelkiego rodzaju konkursy, ankiety, debaty etc.
Czy marketing internetowy z użyciem mediów społecznościowych jest opłacalny? Tak! Dzięki sprawnie przygotowanej i przeprowadzonej strategii, zyskamy nie tylko większy ruch na samej stronie, ale również będziemy w stanie zbudować lojalną grupę odbiorców, która sprawi, że o naszej firmie będzie głośno.